FAQ
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna EasyInstall.
Om du inte hittar svaret på din fråga vänligen använd vår användarforum
1. I EasyInstall verkar det som om vissa maskiner är, även om de inte är, varför?
EasyInstall namnupplöser alla datorer så att systemet känner datorns TCP / IP-adresser.
Namnupplösning sker via DNS. Som standard raderar inte Microsoft DNS-servern register som inte längre
används. Därför innehåller DNS-servern datorer som pekar på en felaktig TCP / IP-adress.
För att lösa detta problem ska alla DNS-servrar ställas in för att ta bort inaktiva register, till exempel efter 3 dagar enligt följande:
(Detta förutsätter att servrar med statiska TCP / IP-adress låggs manuellt till DNS, så deras TTL (Time To Live) inte upphör att gälla.)
Högerklicka på DNS-servernamnet (Windows Server 2003).
1.
2.
3.
2. Kan FirstLogon och EveryLogon skript som används för att automatiskt lägga till datorer EasyInstall grupper?
It may well be done, requiring only that the FirstLogon or EveryLogon sets PACKAGENO environment variable to the package number, as showing the the example:
SET PACKAGENO=12345678
START /WAIT C:IXPBINIXPAS.EXE -DELFROMGROUP Copenhagen
START /WAIT C:IXPBINIXPAS.EXE -ADDTOGROUP Olso
3. EasyInstall kan inte installera agenten, TCP / IP-adress visas korrekt, men maskinen har status Unknown.
Detta kan tyda på att Windows` brandvägg är aktiverad. Brandväggen måste vara avaktiverad eller öppen för all trafik från EasyInstall servern.
4. Kräver EasyInstall WINS?
EasyInstall version 4.x kräver inte WINS men StartSys DOS-diskett kan bara namnupplösa via WINS- eller LMHOSTS- fil.
Om det inte används WINS och StartSys för DOS-användning rekommenderas att DOS-diskettens LMHOSTS-fil är uppdaterad med EasyInstall-server och alla servrars programvara, till exempel enligt följande:
10.1.10.10 EASYINSTALL
10.1.10.11 SOFTWARESRV1
10.1.10.12 SOFTWARESRV2
Tips: Om du använder WINS, kan det vara en fördel att inte konfigurera EasyInstall-server med WINS serveradresser, så att EasyInstall-servern alltid kan göra namnupplösning via DNS.
Uppdatering: Stöds inte längre StartSys för DOS.
6. Hur tar du backup av databasen?
Det bör tas fullt bandbackup av alla EasyInstall-filer, dock kan följande databasen och eventuella loggfiler
uteslutas, eftersom dessa är låsta under normal drift.
x:IXPDATAIXP.DB (Databaseen)
x:IXPDATAIXP.DB.LOG (Transactioner log)
x:IXPDATAIXP.EVT (Händelse log)
EasyInstall gör automatiska databas- dumpar (7 dagars rotation), varje natt kl. 01:00 (konfigurerbart)
Dessa dump- filer placeras i x: IXP BACKUP katalog, som:
x:IXPBACKUPIXPDB-Monday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Tuesday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Wednesday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Thursday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Friday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Saturday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Sunday.reg
Databasen kan återställas direkt från en databas dump-fil.
7. Flytta EasyInstall från Server A till Server B
1. Kopierar allt innehåll från server A’s IXP katalogen till ny server B (vissa filer från DATA-katalog kommer låses – det är OK att de inte kommer med).
2. Installera den senaste Microsoft WAIK, bör finnas i IXP SETUP WAIK katalog – annars kan den hämtas från Microsoft
a. http://download.microsoft.com/download/8/E/9/8E9BBC64-E6F8-457C-9B8D-F6C9A16E6D6A/KB3AIK_EN.iso
3. Hitta senaste IXES-day.reg (backup av alla inställningar) i BACKUP- katalogen och importera den på den ny servern.
4 Installera EasyInstall- motorn på nya servern B från BIN-katalogen så här: IXPES64.EXE-install
5. Nu är EasyInstall installerat och igång – men med tom databas ….
6. Hitta senaste IXPDB.reg (backup databas) i BACKUP-katalogen och importera den på en ny server B.
7. Starta om servern.
8. Nu behöver du bara flytta klienternas tilhørighetsvillkor från server A till ny server B, detta kan göras på två olika sätt.
a. Skicka ett tomt dummy- paket till alla klienter, t.ex. ett tomt TMP- paket.
b. Använd den medföljande GPO- mallen (IXP.ADM) iBIN-katalogen som GPO för alla klienter, konfigurera följande:
i. EasyInstall Huvudserver namn
ii. EasyInstall Huvudserver TCP / IP-adress
iii. Ange EasyInstall TCP/IP Port (vanligen 20050)
9. Ladda eventuellt ned EasyInstall senaste versionen från vår webbplats och uppdatera lösningen
a. https://www.ixpdata.se/support/download
10. Server A kan nu stängas och läggas ned.
8. Hur reparerar man en MSI-produkt i stället för att göra en ominstallation?
För att utföra en reparation istället för en ominstallation, följer install.bat och uninstal.bat justeras enligt följande:
INSTALL.BAT
IF [%ACTION%] == [I] installera produkteten
IF [%ACTION%] == [RI] reparera produkten
UNINSTAL.BAT
IF [%ACTION%] == [U] avinstallera produkten
IF [%ACTION%] == [RU] “gör ingenting”
9. Hur installerar man en produkt från en annan icke EasyInstall-server?
För att utföra en installation från en annan icke EasyInstall-servern krävs det att paketet har en godkänd anslutning till innevarande servern – detta eftersom EasyInstall-agenten körs som Lokalt system.
INSTALL.BAT
net use %driveletter% \servershare /u:%ixp_domain%%ixp_user% %ixp_password%
installerar produkten frän: %driverletter%path
net use %driveletter% /delete
UNINSTAL.BAT
net use %driveletter% \servershare /u:%ixp_domain%%ixp_user% %ixp_password%
avinstallerar produkten frän: %driverletter%path
net use %driveletter% /delete
Anslutningen kan naturligtvis också utföras utan enhetsbokstaven, helt enkelt genom att ta bort %drevletter%
10. PXE fungerar inte efter installation av WDS-servern?
Detta kan bero på nödvändiga kommandon inte utförts på rätt sätt under installationen.
Därför är det nödvändigt att utföra dessa manuellt WDS / PXE-servern, enligt följande:
wdsutil.exe /set-server /N12bootprogram:bootx86pxelinux.com /architecture:x86
wdsutil.exe /set-server /N12bootprogram:bootx64pxelinux.com /architecture:x64
wdsutil.exe /set-server /bootprogram:bootx86pxelinux.com /architecture:x86
wdsutil.exe /set-server /bootprogram:bootx64pxelinux.com /architecture:x64
11. Moving EasyInstall from one drive to another on same server
Considerations: This guide describes how to move EasyInstall files. NOT additional installations as WDS/PXE, that often is installed on same location.
Stop the EasyInstall Engine service (IXP Engine). It is not necessary to stop the Agent Service.
In registry-db, unload hive HKLM\IXP-DB and (if present) HKLM\IXP-STORE (Mark IXP-DB, File, Unload Hive)
Copy all EasyInstall files from the old IXP share to the new disk. Keep directory structure. Recommended foldername is [Driveletter]\IXP
While waiting for the data to be copied, open the registry editor.
Edit drive letter and path in the following keys:
HKLM\SOFTWARE\IXP\Admin\InstallPath
HKLM\SOFTWARE\IXP\Engine:
InstallDir
InstallPath
IXPDBPath
IXPSTOREPath
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\IXPES\ImagePath
(Check key content in the following for IXP-DATA/EasyInstall content – last key-folder might carry a different name)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{67C2A802-B92B-4C20-8347-7B0C7BAA0760}_is1:
DisplayIcon
Inno Setup: App Path
InstallLocation
QuietUninstallString (Be aware not to erase the “)
UninstallString (Be aware not to erase the “)
Edit drive letter and path in Windows Firewall inbound rules – EasyInstall Local Engine Service, “Programs and Services”
Start the EasyInstall Engine Service again, and check everything works.
Erase the old IXP folder/share
Remember to update old home-created shortcuts to the EasyInstall Administrator console or other shortcuts/shares.